Ważne: Strona http://www.praca.arvato.pl/ wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.
  Mapa strony  
Nasza siła dla Twojego sukcesu
Strona główna   ››   Baza wiedzy
Aktualności
Udzielanie informacji zwrotnej
20-05-2011

Czy wiesz dlaczego udzielanie Pracownikom informacji zwrotnej jest tak ważne i zaczyna być dominującym stylem zarządzania w wielu firmach?

To proste. Poprzez udzielanie informacji zwrotnej Pracownikom:
  • podkreślasz pozytywne obszary pracy. Utrwalasz w Pracowniku poczucie, że w tym temacie nie powinien nic zmieniać
  • Pracownik przy Twoim wsparciu określa obszary, które wymagają poprawy przez to, że robi to sam ma poczucie odpowiedzialności i chce wprowadzać zmiany
  • pobudzasz kreatywne myślenie by Pracownik sam wypracował narzędzia do realizacji swego celu 
  • i chyba najważniejszy argument - budujesz, umacniasz relację ze swoim Pracownikiem
To oczywiście tylko kilka głównych zalet jakie płyną z pracy z Pracownikiem poprzez udzielanie informacji zwrotnej.
Czy wiesz na ile sposobów możesz udzielić swojemu Pracownikowi informacji zwrotnej?
Tych sposobów jest wiele. Chcielibyśmy przybliżyć Tobie kilka z nich.
Omówimy modele GROW, KANAPKA, SPINKA, SWOT oraz model AUTOOCENY I INFORMACJI ZWROTNEJ .
MODEL GROW- jest to jeden z podstawowych modeli udzielania informacji zwrotnej. Jest bardzo elastyczny, dzięki czemu można go zastosować na sobie lub jako przewodnik pomóc drugiej osobie przejść przez poszczególne punkty. Model GROW składa się z 4 części:
  1. GOAL- określ cele
  2. REALITY- zbadaj aktualną rzeczywistość
  3. OPTIONS- poznaj możliwości
  4. WHAT NEXT- podejmij decyzje i ustal plan
MODEL KANAPKA - to prosty sposób udzielania informacji zwrotnej , świetnie nadaje się dla osób które rozpoczynają pracę z tym narzędziem . Jest on bardzo powszechny i lubiany ze względu na swoją konstrukcję. Składa się z trzech elementów:
Krok pierwszy – INFORMACJA ZWROTNA POZYTYWNA
Krok drugi – INFORMACJA ZWROTNA NEGATYNWA
Krok trzeci – Na zakończenie INFORMACJA ZWROTNA POZYTYWNA
SPINKA - model bardziej zaawansowany, z reguły stosowany w sytuacjach, kiedy to Pracownik z dużym doświadczeniem np. mentor, udziela informacji zwrotnej Pracownikowi z małym doświadczeniem np. swojemu podopiecznemu. Bardzo ważnym elementem tej informacji zwrotnej jest komunikat „JA”
S - szczegół ,sprecyzuj to o czym zamierzasz mówić
P - pozytyw, przedstaw to co podoba ci się w tym rozwiązaniu
I - i
N - negatyw, przedstaw to co według ciebie jest do poprawy
K - konsekwencja, przedstaw jakie konsekwencje według ciebie może przynieść dane rozwiązanie
A - alternatywa, zaproponuj alternatywne rozwiązanie
Analiza SWOT- jest również wykorzystywana jako forma udzielania informacji zwrotnej, choć jej zastosowanie jest o wiele szersze. Może być wykorzystywana w obszarach planowania strategicznego, analizie projektu, przedsiębiorstwa. Polega na posegregowaniu posiadanych informacji o danej sprawie na 4 grupy:
S (Strenghts) – mocne strony – wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego tematu
W (Weaknesses) – słabe strony, wszystko to co stanowi słabość barierę, wadę
O (Opportunities) – szanse, wszystko to co stwarza dla analizowanego tematu szansę korzystnej zmiany
T (Threats) – zagrożenia, wszystko to co stwarza dla analizowanego tematu niebezpieczeństwo niepowodzenie
Ostatni model udzielania informacji zwrotnej, to model wykorzystujący element autooceny. Model AUTOOCENY i INFORMACJI ZWROTNEJ angażuje w udzielanie informacji zwrotnej Pracownika pozwala to na kształtowanie w nim postawy, dzięki której sam będzie umiał wskazać swoje mocne strony i obszary które wymagają od niego jeszcze pracy. Jaki jest schemat udzielenia informacji zwrotnej według tego modelu.
  • Autoprezentacja pozytywna
  • Informacja zwrotna pozytywna
  • Autoprezentacja negatywna
  • Informacja zwrotna negatywna
Podsumowując, sam widzisz jak wiele jest sposobów na udzielenie Pracownikowi informacji zwrotnej, a to z pewnością nie wszystkie metody. Ponadto możesz sam zdecydować, który z modeli najbardziej pasuje do Ciebie, Twojego stylu zarządzania i komunikowania się z Pracownikami. Nie chcemy Cię przekonywać czy  warto, przekonasz się o tym, gdy skorzystasz z tej formy zarządzania i dostrzeżesz poprawę wyników i zwiększoną motywację do pracy u swoich Pracowników.
(opracowała: Karolina Omazda, arvato Polska, Dział Jakości i Szkoleń)

 

Podmiot odpowiedzialny za treści - arvato Polska Bertelsmann 2013
Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito